انتشار مستندات دوره‌های آموزشی

سامانه آموزش الکترونیکی حامیم اطلاعات ارزشمندی را که شامل مطالعات و تحقیقات انجام‌گرفته در مراحل گوناگون تولید دوره‌های آموزش قرآن کریم است، برای بهره‌برداری عموم محققان، مدرسان و علاقمندان به فعالیت‌های قرآنی و آموزش الکترونیکی منتشر کرد.

این اطلاعات شامل شناسایی، شاخص‌بندی و ارزیابی آثار مکتوب و الکترونیکی مرتبط با آموزش رشته‌ها و مهارت‌های گوناگون قرآنی، مراحل مطالعاتی راه‌اندازی دوره‌های آموزشی، تعیین سرفصل‌ دوره‌ها، ترجمه واژه‌های پرکاربرد در قرآن، تحلیل عبارت‌های لازم برای آموزش و تعیین سطح نماز، روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی و تجوید، شناسایی خطاهای احتمالی در تلفظ هر عبارت و نیز خطاهایی است که در هنگام ارائه دوره‌ها از کاربران به‌دست آمده و به این مجموعه افزوده شده است.

برای آگاهی از عناوین و جزئیات این مستندات اینجا را کلیک کنید.

ربات تلگرامی آموزش ترجمه قرآن

هم‌زمان با عید سعید فطر ربات «قرآن‌آموز» به‌عنوان جدیدترین محصول سامانهٔ آموزش الکترونیکی حامیم رونمایی شد.

این بات تلگرامی با روشی جذاب و تعاملی یک دورهٔ آموزشی مؤثر را برای یادگیری معانی قرآن کریم ارائه می‌دهد. در این دورهٔ آموزشی که بر اساس روش لایتنر طراحی شده است بیش از ۸۰۰ واژهٔ پرتکرار قرآن که بیش از ۸۰ درصد متن کتاب خدا را پوشش می‌دهد در طول ۸۰ روز به‌تدریج در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

در روش لایتنر هر روز علاوه بر ارائهٔ واژه‌های جدید، لغت‌های قبلی یادآوری می‌شود تا اگر کاربر معنای آن را به‌خاطر داشت در نوبت یادآوری‌های طولانی‌تر قرار گیرد و اگر معنای آن را فراموش کرده بود، روز بعد به او یادآوری شود. با این روش هر لغت حداقل پنج بار در بازه‌‌های زمانی مشخص مرور می‌شود تا معنای آن در حافظهٔ بلندمدت تثبیت گردد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به شناسهٔ @haamim1bot در نرم‌افزار تلگرام به‌صورت رایگان در این بات عضو شوند و از پیام‌های آموزشی و امکانات آن استفاده کنند.

پیش از این نیز بات تلگرامی دیگری با عنوان «معلم قرآن» از سوی سامانهٔ آموزش الکترونیکی حامیم عرضه شده بود که به آموزش گام‌به‌گام و تعاملی روخوانی، روان‌خوانی و فصیح‌خوانی قرآن اختصاص داشت. برای بهره‌گیری از این بات و دیگر اپلیکیشن‌ها و دوره‌های آموزشی حامیم می‌توانید به پایگاه اینترنتی آن به‌نشانی haamim.ir مراجعه فرمایید.

تأیید مدرک حامیم از سوی سازمان تبلیغات اسلامی

سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به‌عنوان نخستین مرجع جامع آموزش‌ تخصصی قرآن در فضای مجازی تأییدیه مدیران و کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی را به‌دست آورد و اعتبار مدارک آن جنبه رسمی نیز پیدا کرد.

بر اساس توافق انجام‌شده میان مؤسسه فرهنگی حامیم و اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، از این پس گواهی‌نامه دوره‌های سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به‌صورت مشترک صادر می‌شود و بر مبنای ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط، از اعتبار رسمی در سطح کشور برخوردار خواهد بود. برخی از این دوره‌ها مجوز رسمی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کارکنان دولت را نیز دارد و سازمان‌های دولتی موظف‌اند مزایای قانونی مربوط را به دریافت‌کنندگان گواهی‌نامه آن اعطا کنند.

آموزش‌های قرآنی سامانه حامیم در زمینه‌های گوناگونی چون نماز، روخوانی، تجوید، مفاهیم، تفسیر و علوم قرآن به‌صورت رایگان در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفته و از طریق پایگاه اینترنتی آن به‌نشانی haamim.ir یا اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌اواس به‌صورت تعاملی و چندرسانه‌ای ارائه می‌شود.

روش شرکت در دوره آنلاین صوت و لحن

بدین‌وسیله به اطلاع کاربران عزیزی که بر اساس اطلاعیه سامانه آموزش الکترونیکی حامیم برای شرکت در دوره آموزش صوت و لحن ثبت‌نام کرده بودند می‌رساند کلاس‌های سطح یک و سه این دوره به حد نصاب رسیده و طبق جدول زمان‌بندی زیر در محیط نرم‌افزار ادوبی‌کانکت (لینک مقابل هر گروه) برگزار می‌شود.

سطح و گروه

جلسه اول برنامه هفتگی لینک ورود به کلاس
سطح یک برادران شنبه ۹ بهمن/ ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۰۰ شنبه و چهارشنبه http://haamim.ir/a
سطح یک خواهران یکشنبه ۱۰ بهمن/ ۱۰:۰۰ تا ۱۱:۳۰ یکشنبه و چهارشنبه http://haamim.ir/b
سطح سه برادران چهارشنبه ۱۳ بهمن/ ۰۹:۳۰ تا ۱۱:۰۰

(به‌صورت مشترک)

متعاقبا اعلام خواهد شد.

http://haamim.ir/c

سطح سه خواهران

تذکر:
ـ شرکت در جلسه اول این کلاس‌ها برای عموم علاقمندان رایگان و آزاد و شرکت در جلسات بعدی منوط به ثبت‌نام قطعی و پرداخت شهریه است.

ـ با توجه به محدودیت وقت و نظر جناب استاد ابوالقاسمی، کلاس‌های تئوری این سطح توسط ایشان و به‌صورت مشترک برگزار می‌شود و علاوه بر آن، جلسات تمرینی و تعاملی جداگانه‌ای به‌صورت تفکیکی در نظر گرفته شده است.

ـ برنامه هفتگی کلاس‌های سطح سه تا روز برگزاری جلسه اول اعلام خواهد شد.

ـ فایل ضبط شده جلسه اول نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد تا در صورت عدم حضور در کلاس از شرایط آموزشی آن مطلع گردید.

ـ حتماً پیش از ورود به کلاس، راهنمای استفاده از کلاس‌های آنلاین را در ویدیوی زیر مشاهده فرمایید:
https://haa-mim.ir/content/video/adobeconnect.mp4

ـ ضمنا جهت آگاهی از اخبار و اطلاع‌رسانی سریع حتما در گروه تلگرامی این دوره به نشانی زیر عضو شوید:
https://t.me/joinchat/AAAAAEBhqhUlag-elkCKJQ

سامانه حامیم

نخستین دوره آنلاین آموزش صوت و لحن

نخستین دوره تخصصی آموزش آنلاین صوت و لحن قرآن کریم به همت سامانه آموزش الکترونیکی حامیم برگزار می‌شود.

این سامانه آموزش مجازی در ادامه ارائه دوره‌های گوناگونی چون روخوانی، تجوید و تفسیر، با استفاده از همکاری برترین استادان نغمات و الحان قرآنی، خدمات خود را در حوزه صوت و لحن نیز آغاز کرده است. بدین منظور علاوه بر عرضه اپلیکیشن تخصصی صوت و لحن که امکان دریافت رایگان بازخورد تلاوت در مقامات و الحان قرآنی را فراهم می‌آورد،‌ دوره آنلاین آموزش مقامات فرعی، ترکیبی و تخصصی قرائت قرآن را در سه سطح و با استفاده از تدریس استادان احمد ابوالقاسمی، محسن عربی و اصغر اسکندری ارائه داده است.

نخستین دوره آنلاین آموزش صوت و لحن قرآن از ابتدای بهمن‌ ماه ۹۵ آغاز می‌شود و علاقمندان به شرکت در این دوره تا پایان دی ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به نشانی haamim.ir یا با استفاده از بخش خدمات آموزشی اپلیکیشن‌های حامیم در این دوره ثبت‌نام کنند.

صدور گواهینامه دوره‌های آموزشی

امکان درخواست و صدور گواهینامه دوره‌های آموزشی در سامانه حامیم به‌ بهره‌برداری رسید و کاربران این سامانه قرآنی می‌توانند پس از تعیین سطح یا مشاهده جلسات و شرکت در آزمون پایانی آن، گواهینامه مورد تأیید این مؤسسه را دریافت کنند.

این ماژول که بخشی از امکانات پیش‌بینی شده در طرح جامع این سامانه آموزش الکترونیکی است با تلاش تیم فنی به بهره‌برداری رسید و از این پس کاربران سامانه می‌توانند از طریق گزینه «صدور گواهینامه» درخواستشان را برای دریافت گواهی تلاش‌ها ودستاوردهای خود در هر دوره آموزشی ارسال و نسخه الکترونیکی یا فیزیکی گواهینامه رسمی سامانه آموزش الکترونیکی حامیم را از طریق پست الکترونیکی یا پست سفارشی فیزیکی دریافت کنند.

لازم به‌ذکر است این مدرک به‌صورت داخلی صادر می‌شود و اعتبار بیرونی آن بسته به هماهنگی و توافق سازمان‌ها و مراکز گوناگون قابل تعریف خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال درخواست صدور گواهینامه دوره‌هایی که تا کنون گذرانده‌اید به این صفحه مراجعه فرمایید.

چند خبر خوب

سلام بر همراهان خوب سامانه حامیم

این ایام رو خدمتتون تبریک می‌گیم و چند تا خبر خوب براتون داریم:

اول اینکه جدیدترین آپدیت اپلیکیشن‌های حامیم ارائه و بعضی اشکالاتی که با کمک شما شناسایی کرده بودیم در این نسخه برطرف شده. حتماً از همون طریقی که برنامه‌ها رو نصب کردید اونها رو به‌روز رسانی کنید یا به اینجا [+] برید و نسخه جدید رو نصب کنید.

دومین خبر خوب، راه‌اندازی بات تلگرامی سامانه است. بات «معلم قرآن» یک ابزار خیلی جالب و جذابه که آموزش‌های سامانه حامیم رو در محیط تلگرام ارائه می‌ده و بدون نیاز به هیچ برنامه دیگه،‌ قرائت شما رو ارزیابی می‌کنه و بهتون بازخورد می‌ده. همین الان این معلم فعال قرآن رو امتحان کنید: haamim_bot

خبر سوم هم اعلام جوایز مسابقه قرآنی آفتاب شرقیه. این برنامه تلویزیونی که مسابقه خودش رو با استفاده از امکانات سامانه حامیم برگزار می‌کنه سی جایزه سیصدهزار تومنی برای این مسابقه قرار داده و اعلام کرده اگر تا روز عید غدیر مراحل بیشتری رو در اپلیکیشن‌ها یا بات تلگرامی حامیم پیش برید، امتیاز بیشتری در قرعه‌کشی این مسابقه دارید. پس شما هم از این فرصت استفاده کنید.

راستی اگر هنوز در کانال تلگرامی حامیم عضو نشدید از اینجا [+] وارد شید و عضو شید تا بیشتر و بهتر در خدمتتون باشیم.

تازه‌ترین دستاوردهای فنی سامانه حامیم

به یاری خداوند متعال و با همراهی و لطف شما عزیزان، حرکت سامانه حامیم در مسیر آموزش الکترونیکی و همگانی قرآن ادامه دارد هر روز به امکانات و توانمندی‌های فنی و محتوایی آن افزوده می‌شود.
بر این اساس در تازه‌ترین به‌روز رسانی این سامانه، ‌ویژگی‌ها و امکانات جدیدی در اختیار قرآن‌دوستان قرار گرفته است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱ـ آفلاین‌سازی محتوا
پیش از این، مشاهده محتوای آموزشی در اپلیکیشن‌های حامیم تنها به‌صورت آنلاین ممکن بود و فراگیران برای هر بار مشاهده جلسات آموزشی باید آن را مجدداً دریافت می‌کردند. اما اکنون می‌توانید با انتخاب گزینه ذخیره آفلاین در بخش تنظیمات اپلیکیشن، تمامی منابع آموزشی را در گوشی یا دیگر ابزارهای الکترونیکی خود ذخیره کنید و بدون نیاز به اینترنت از آن بهره ببرید.

۲ـ ارتقای پخش محتوا در موبایل
پیش از این پخش ویدیوهای آموزشی در گوشی‌هایی با پردازش پایین با مشکل و کندی مواجه بود. در نسخه جدید اپلیکیشن‌های حامیم این مشکل برطرف شده و محتوای آموزشی در تمامی ابزارهای الکترونیکی به آسانی قابل مشاهده است.

۳ـ یکسان‌سازی نسخه‌ وب و اپلیکیشن
مرحله هماهنگ‌سازی (سینک) نسخه وب سامانه حامیم و اپلیکیشن‌های آن نهایی شد و از این پس تمامی رفتارهای آموزشی کاربران در لحظه یکسان‌سازی می‌شود. لذا در هر مرحله از جلسات آموزشی یا تعیین سطح می‌توانید بدون نگرانی نسبت به از دست رفتن اطلاعات، ادامه مراحل را در گوشی یا کامپیوتری دیگر پیگیری کنید.

۴ـ آزمون متنی
در نسخه جدید سامانه آموزش الکترونیکی حامیم علاوه بر آزمون‌های صوتی، که تا کنون مبنای ارزیابی‌ها بود، آزمون‌ها و خودآزمایی‌های متنی نیز پیش‌بینی شده است.

۵ـ بازنشانی رمز عبور با پیامک
اعضای سامانه از این پس می‌توانند با مراجعه به بخش تغییر یا یادآوری رمز عبور در صفحه وب یا اپلیکیشن‌های حامیم، رمز جدیدی را درخواست و آن را از طریق پیامک دریافت کنند.

۶ـ ارتقای اطلاع‌رسانی
با ارتقای سیستم نوتیفیکیشن در سامانه، تعداد کلی پیام‌های خوانده نشده هر کاربر و تعداد این پیام‌ها به تفکیک پیام‌های عمومی، اختصاصی، سوابق آموزشی و نتایج تعیین سطح او در وب و اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.

اگر هنوز اپلیکیشن‌های حامیم را به‌روز رسانی نکرده‌اید یا در این سامانه آموزشی عضو نیستید، در اولین فرصت اقدام کنید و در جمع خانواده قرآنی حامیم باشید.

صفحه معرفی اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن رایگان «تلاوت بهتر» عرضه شد

یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی سامانه حامیم با هدف یادگیری آسان روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در گوشی تلفن همراه و دیگر ابزارهای همراه و اینترنتی در اختیار عموم علاقمندان قرار گرفت.

در این برنامه آموزش الکترونیکی علاوه بر ارائه دوره‌ کامل آموزش روخوانی، روان‌خوانی و فصیح‌خوانی قرآن کریم که با خودآزمایی، آزمون و فعالیت‌های جذاب تعاملی همراه است، امکان تعیین سطح افراد را نیز فراهم شده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد و کارآمد این برنامه، ایجاد شرایطی برای یادگیری گام به گام و سطح‌بندی‌شده قرآن کریم است. بر این اساس تمامی علاقمندان در سنین گوناگون و با سطوح مختلف مهارت در قرائت قرآن می‌توانند پس از نصب این برنامه و تلاوت چند آیه از قرآن، ارزیابی تخصصی کارشناسان این سامانه را دریافت و ضمن آگاهی از سطح توانایی خود، ویدیوهای آموزشی متناسب با نیازشان را مشاهده کنند.

سطوح پیش‌بینی شده در این برنامه عبارت است از:
۱ـ روخوانی قرآن: احراز صحت روخوانی ساده آیات و سوره‌های ساده قرآن کریم با توجه به مهم‌ترین قواعد آن.
۲ـ روان‌خوانی قرآن: بررسی صحت روخوانی ساده قرآن با توجه به همه قواعد و اصول تلاوت روان آیات.
۳ـ روان‌خوانی پیشرفته قرآن: احراز صحت قرائت قرآن کریم در آیات و سوره‌های دشوارتر آن.
۴ـ فصیح‌خوانی قرآن: بررسی رعایت قواعد ابتدایی قرائت قرآن با لحن عربی در آیات و سوره‌های آسان‌تر.
۵ـ فصیح‌خوانی پیشرفته: احراز صحت قرائت فصیح قرآن با لحاظ قواعد بیشتر و در آیات دشوارتر.

لازم به ذکر است تمامی امکانات این برنامه در پایگاه اینترنتی سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به نشانی haamim.ir از طریق وب نیز ارائه شده است.

برای دریافت اپلیکیشن اندرویدی این برنامه از کافه بازار اینجا را کلیک کنید: تلاوت بهتر

برای مشاهده و دریافت سایر برنامه‌های ارائه شده از سوی سامانه حامیم اینجا را کلیک کنید: اپلیکیشن های حامیم

بسم الله

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ

حم *

وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ * إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ * وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ.

خداوند متعال را شاکریم که سرانجام، داستان پر فراز و نشیب راه‌اندازی سامانه‌ای جامع برای آموزش الکترونیکی قرآن کریم در فضای مجازی به نقطه‌ای امیدبخش رسید و پس از ماه‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر و آزمودن شرایط و شیوه‌های گوناگون، مقدمات آغاز به‌کار این مجموعه قرآنی فراهم شد.

با این همه، هنوز خود را در ابتدای راهی بس طولانی و دشوار می‌بینیم و مسئولیت‌ و وظایفی بزرگ را برای ادای گوشه‌ای از حق برترین کتاب الهی بر دوش خود احساس می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها گامی هر چند کوچک در مسیر کاستن از مهجوریت قرآن و آشتی مردم با پیام آسمان به‌شمار آید.

بعون الله و فضله …